Cholesterolverlagende voeding

Hierbij een overzicht: wat kun je wel, niet en beperkt kan eten als cholesterolverlagende voeding.

Wat je beter wel eet.

1. Eet veel vezels. Vezels zijn te vinden in groente en fruit, peulvruchten en granen. Eet minstens twee stuks fruit en 250 gram verse groente per dag. Probeer ook om ongeveer twee keer per week peulvruchten te eten.
2. Knoflook eten Studies hebben reeds aangetoond dat het regelmatig eten van knoflook LDL cholesterol verlaagt en HDL cholesterol verhoogt.
3. Haver, peulvruchten en fruit die pectine bevatten (zoals citrusvruchten, appels en grapefruits) helpen om je cholesterol te verlagen. In je darmen gaan de pectinevezels een verbinding met gal aan. Daardoor worden er minder vetten door je lichaam opgenomen.
4. Eet veel cereals met een hoog vezelgehalte bij het ontbijt om je cholesterol te verlagen.
5. Eet minstens twee maal in de week vis. Vis – vooral vette zeevis zoals makreel, tonijn en zalm – bevat Omega-3 vetzuren die je cholesterol verlagen. Nu geen gefrituurde vis gaan eten natuurlijk, dat maakt het weer slecht voor je cholesterol.
6. Eet minimaal 25 gram soja per dag om je cholesterol te verlagen. Kies bijvoorbeeld voor tofu of zoek naar producten die soja bevatten.
7. Avocado bevat de stof bètasitosterol dat het overtollige LDL cholesterol verlaagt, waardoor het goede cholesterol weer hoger wordt.
8. Bonen bevatten oplosbare vezels die zich aan cholesterol binden en op die manier de cholesterol uit je lichaam transporteren. Maar bonen doen ook je homocysteïne dalen. In grote hoeveelheden is deze stof schadelijk voor je bloedvaten. Het beschadigt immers de wanden van je bloedvaten. Daarom is het noodzakelijk om het niveau van homocysteïne onder controle te houden. Als je dus regelmatig bonen eet, daalt de hoeveelheid homocysteïne in je bloed waardoor de kans op hart- en vaatziekten daalt.
4. Gebruik enkelvoudig onverzadigd vet tijdens het koken, zoals olijfolie en zonnebloemolie. Doe dit bij al je maaltijden.

Wat je beter niet eet?

1. Eet zo min mogelijk vet. Je weet wat dat betekent: geen gefrituurd voedsel, gebak, koekjes en chips. Minder vet betekent een lager cholesterol en een lager lichaamsgewicht. Twee in één dus!
2. Eet wanneer het kan producten met minder vet: bijvoorbeeld magere slagroom, 20+ kaas, magere yoghurt en magere melk.
3. Laat je niet verleiden door koekjes of chips waarvan beweerd wordt dat er minder vet in zit. Dit is misschien wel zo, maar een koekje blijft een koekje. Slecht dus.
4. Eet niet te vaak rood vlees.

Opgelet deze tekst is informatief – Diëten enz… op eigen initiatief en zonder begeleiding kan gevaarlijk zijn, dus raadpleeg steeds een arts of diëtiste voor meer informatie.

You may also like...

1 reactie

  1. 30 maart 2014

    […] In een gezonde situatie bevindt zich ongeveer 75 procent van de cholesterol in je lichaam in HDL en 25 procent in LDL. In sommige families komt een hoog cholesterolgehalte meer voor dan in andere. Het is dan ook aan te raden om je cholesterol te laten meten, wanneer één van je familieleden op jonge leeftijd aan een hart- en vaatziekte is overleden. Heb je een te hoog cholesterol of wil je dit graag voorkomen? Hieronder vind je een overzichtje van wat je wel en niet mag eten (Cholesterolverlagende voeding). […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *